0

سردشت کالا

فواید محصولات ارگانیک

کشمش و دیابت (تاثیر آن بر روی قند خون افراد دیابتی)

کشمش و دیابت (تاثیر آن بر روی قند خون افراد دیابتی) موضوعی است که قراره کلی راجع بهش بنویسیم. فرقی ایجاد نمی کنه که شما کشمش رو در سالاد بریزید یا روی غذای خودتان، در هر صورت کشمش یا مویز بسیار خوشمزه است و می تواند میل شما را به شیرینی جات را رفع کند. اما شاید برای شما سوال باشد که آیا می توانید در صورت ابتلا به بیماری دیابت، کشمش یا همان انگور خشک شده (مویژ) بخورید؟

تصورات اشتباه بسیاری در مورد آنچه افراد مبتلا به دیابت نمی توانند بخورند وجود دارد. یکی از تصورات اشتباه این است که خوردن غذاهای حاوی قند، از جمله میوه، برای این افراد کاملا ممنوع است. اما حقیقت این است که افراد مبتلا به دیابت می توانند کشمش و خیلی از میوه های دیگر را مصرف کنند. در واقع، میوه ها انتخاب بسیار خوبی هستند، زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی می باشند.

افراد دیابتی یا کسانی که در معرض ابتلا به دیابت هستند، باید رژیم متعادلی که دارای مقدار مناسبی میوه است مصرف کنند. با این حال، مهم است که بدانیم چگونه کشمش بر قند خون تاثیر می گذارد.

آیا افراد دیابتی می توانند کشمش بخورند؟

درنهایت می شود گفت بله؛ اگر مبتلا به دیابت هستید می توانید کشمش بخورید. البته، این به این معنی نیست که هر وقت خواستید می توانید یک بسته پر کشمش مصرف کنید. کشمش یک میوه است و مانند سایر میوه ها حاوی قند طبیعی است. بنابراین هر چند که خوردن کشمش ضرری ندارد، اما تعادل در مصرف آن برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون نیز مهم است.

به خاطر داشته باشید که میوه، اگرچه سالم است، اما حاوی کربوهیدرات است. حتی اگر به عنوان میان وعده میوه می خورید، باید آن را به عنوان بخشی از وعده غذایی خود حساب کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد کربوهیدرات مصرف نمی کنید. به طور معمول، ۲ قاشق غذاخوری کشمش حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات است.

چرا کشمش برای سلامتی انسان مفید است؟

کشمش هم مانند سایر میوه ها، کم کالری و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، ۱/۴ فنجان کشمش فقط حدود ۱۲۰ کالری دارد؛ همچنین شامل ۲ گرم فیبر غذایی، ۲۵ میلی گرم کلسیم و ۲۹۸ میلی گرم پتاسیم است. فیبر باعث می شود که دیرتر احساس گرسنگی کنید و به سلامت دستگاه گوارش شما نیز کمک می کند.

کلسیم به شما کمک می کند تا استخوان های قوی و سالمی داشته باشید. پتاسیم از سیستم عصبی و قدرت عضلات شما محافظت می کند و همچنین به حفظ تعادل آب بدن نیز کمک می نماید.

بیشتر بخوانید: روزانه 7 عدد مویز سیاه برابر است با افزایش قدرت حافظه

آیا خوردن کشمش به تنظیم قند خون شما کمک می کند؟

خوردن کشمش بعد از غذا، باعث تنظیم قند خون می شود. در یکی از مطالعات انجام شده، محققان ۱۰ شرکت کننده سالم، چهار مرد و شش زن را ارزیابی کردند تا ببینند کشمش چه تاثیری بر کنترل قند خون دارد. شرکت کنندگان طی یک دوره ۲ تا ۸ هفته ای، چهار وعده صبحانه مصرف کردند؛ آنها برای دو وعده نان سفید و دو وعده ی دیگر کشمش خوردند. محققان میزان گلوکز و انسولین آنها را دو ساعت پس از هر وعده غذایی کنترل کردند. آن ها دریافتند که شرکت کنندگان پس از مصرف وعده های غذایی کشمش، نسبت به نان سفید، گلوکز و انسولینشان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

این یافته ها باعث شد محققان به این نتیجه برسند که کشمش می تواند تاثیر مثبتی بر کنترل قند خون داشته باشد.

شاخص گلوکز چیست؟

شاخص گلوکز اساسا مقیاسی است که کربوهیدرات ها را با توجه به سرعتی که قند خون را افزایش می دهند رتبه بندی می کند.

مهم است که بدانید کشمش در شاخص گلوکز در چه جایگاهی قرار می گیرد. برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، مصرف غذاهای دارای شاخص گلوکز پایین یا متوسط می تواند به کنترل قند خونشان کمک کند و در نهایت برای دیابت آن ها مفید باشد.

شاخص گلوکز برای کشمش یا مویز

توجه داشته باشید که میوه ها به دلیل داشتن فیبر و فروکتوز، معمولا از نظر شاخص گلوکز پایین هستند. اما برخی از میوه ها، مانند کشمش، رتبه متوسط دارند. این به هیچ وجه نشان نمی دهد که نمی توان کشمش خورد. اما باز هم مهمترین چیز این است که آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

برخی دیگر از میوه ها نیز دارای شاخص گلوکز متوسط هستند، از جمله زغال اخته شیرین، خرما، خربزه و آناناس. اگر تصمیم دارید که به عنوان میان وعده کشمش بخورید، حتما مقدار آن کم باشد و فقط برای یکی از میان وعده هایتان در روز آن را مصرف کنید.

طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دو قاشق غذاخوری کشمش حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد، پس بیش از این مقدار برای میان وعده ی خود مصرف نکنید.

از آنجایی که این مقدار کشمش شما را سیر نمی کند می توانید مقداری انگور هم به وعده غذایی یا میان وعده خود اضافه نمایید.

در مقایسه با کشمش، خوردن انگور بهتر است؛ از آنجایی که فرآیند خشک کردن، قند را در کشمش متمرکز می کند، انگور قند کمتری دارد و از نظر شاخص گلوکز پایین تر است.

نکات غذایی که افراد دیابتی باید بدانند!

مهم است که همه، خصوصا افرادی که مبتلا به دیابت هستند، میوه را در وعده های روزمره خود بگنجانند تا رژیم غذایی سالمی داشته باشند. تغذیه سالم به بهبود سلامت کلی بدن کمک می کند و باعث می شود وزن متناسب و ایده آل باقی بماند، انرژی بدن حفظ شود و فرد احساس شادابی و نشاط کند.

یک برنامه غذایی سالم شامل مقدار مناسبی میوه، سبزی، غلات سبوس دار و شیر کم چرب یا بدون چربی می باشد؛ همچنین باید حاوی میزان کافی پروتئین های بدون چربی، مانند ماهی، گوشت لخم، مرغ، تخم مرغ و لوبیا باشد.

حتما میزان مصرف سدیم و قند اضافی خود را محدود کنید. هنگام خرید انواع میوه های کنسرو شده، آب میوه ها و چاشنی ها توجه کنید که روی برچسب آن ها قند اضافی ذکر نشده باشد.

اگرچه اشکالی ندارد هر چند وقت یکبار شیرینی جات مصرف کنید، اما خوردن شکلات، کیک و شیرینی را محدود نمایید، چون قند خون را بالا برده و تناسب اندامتان را از بین می رود.

مدیریت میزان غذای مصرفی نیز بسیار مهم است. باید حواستان باشد که بیش از حد غذا نخورید، چون باعث افزایش وزنتان می گردد.

برای مدیریت مقدار غذایی که می خورید می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. برای منزلتان، بشقاب های کوچک تر بخرید.
  2. در طول روز میزان غذای کمتری مصرف کنید.
  3. به جای سه وعده غذای سنگین، پنج وعده غذای سبک میل کنید.

افراد دیابتی چه زمانی باید با یک متخصص مشورت نمایند؟

  • برای کنترل دیابت، باید همیشه از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کرده و به چیزهایی که می خورید توجه کنید. اگر داروی دیابت مصرف می کنید، اما هنوز در کنترل قند خون خود مشکل دارید ممکن است مشکل از رژیم شما باشد.
  • اگر دیابت به درستی مدیریت نشود می تواند منجر به عوارض زیادی، از جمله آسیب عصبی، آسیب کلیه، آسیب پا و بیماری قلبی عروقی (حمله قلبی و سکته مغزی) گردد.
  • اگر نمی دانید چه چیزهایی باید بخورید، به مراکز خدمات بهداشتی درمانی مراجعه کنید. آنها شما را به یک متخصص تغذیه یا دیابت ارجاع می دهند که می توانند به شما برنامه غذایی متناسب با دیابت بدهند.

نتیجه گیری

اگر مبتلا به دیابت هستید ممکن است دوستان و نزدیکان شما بگویند که نمی توانید کشمش یا سایر میوه ها را بخورید.

اما میوه ها منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی زیادی هستند. بسیاری از میوه ها نیز شاخص گلوکز پایین یا متوسطی دارند، به این معنی که شما می توانید و نیاز دارید که این غذاها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و متعادل خود مصرف کنید.

نکته اصلی در خوردن و لذت بردن از کشمش، زیاد نخوردن آن است. مدیریت قند خون برای جلوگیری از عوارض دیابت بسیار مهم است.

اگر نمی دانید برای داشتن رژیم غذایی سالم چه غذاهایی باید بخورید یا به کمک نیاز دارید، به مراکز خدمات درمانی، متخصص تغذیه یا دیابت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound
بررسی سبد خرید