در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با شماره 09144962250 تماس حاصل نمایید

0
کشمش و دیابت

کشمش و دیابت (تاثیر آن بر روی قند خون افراد دیابتی) موضوعی است که قراره کلی راجع بهش بنویسیم. فرقی ایجاد نمی کنه که شما کشمش رو در سالاد بریزید یا روی غذای خودتان، در هر صورت کشمش یا مویز بسیار خوشمزه است و می تواند میل شما را به شیرینی جات را رفع کند. اما شاید برای شما سوال باشد که آیا می توانید در صورت ابتلا به بیماری دیابت، کشمش یا همان انگور خشک شده (مویژ) بخورید؟ یا خرید مویز بصورت آنلاین هم امکان پذیر هست؟ مویز خوب از کجا بگیریم؟

تصورات اشتباه بسیاری در مورد آنچه افراد مبتلا به دیابت نمی توانند بخورند وجود دارد. یکی از تصورات اشتباه این است که خوردن غذاهای حاوی قند، از جمله میوه، برای این افراد کاملا ممنوع است. اما حقیقت این است که افراد مبتلا به دیابت می توانند کشمش و خیلی از میوه های دیگر را مصرف کنند. در واقع، میوه ها انتخاب بسیار خوبی هستند، زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی می باشند.

افراد دیابتی یا کسانی که در معرض ابتلا به دیابت هستند، باید رژیم متعادلی که دارای مقدار مناسبی میوه است مصرف کنند. با این حال، مهم است که بدانیم چگونه کشمش بر قند خون تاثیر می گذارد.

کشمش و دیابت

کشمش و دیابت

آیا افراد دیابتی می توانند کشمش بخورند؟

در نهایت می شود گفت بله؛ اگر مبتلا به دیابت هستید می توانید کشمش بخورید. البته، این به این معنی نیست که هر وقت خواستید می توانید یک بسته پر کشمش مصرف کنید. کشمش یک میوه است و مانند سایر میوه ها حاوی قند طبیعی است. بنابراین هر چند که خوردن کشمش ضرری ندارد، اما تعادل در مصرف آن برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون نیز مهم است.

به خاطر داشته باشید که میوه، اگرچه سالم است، اما حاوی کربوهیدرات است. حتی اگر به عنوان میان وعده میوه می خورید، باید آن را به عنوان بخشی از وعده غذایی خود حساب کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد کربوهیدرات مصرف نمی کنید. به طور معمول، ۲ قاشق غذاخوری کشمش حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات است.

چرا کشمش برای سلامتی انسان مفید است؟

کشمش هم مانند سایر میوه ها، کم کالری و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، ۱/۴ فنجان کشمش فقط حدود ۱۲۰ کالری دارد؛ همچنین شامل ۲ گرم فیبر غذایی، ۲۵ میلی گرم کلسیم و ۲۹۸ میلی گرم پتاسیم است. فیبر باعث می شود که دیرتر احساس گرسنگی کنید و به سلامت دستگاه گوارش شما نیز کمک می کند.

کلسیم به شما کمک می کند تا استخوان های قوی و سالمی داشته باشید. پتاسیم از سیستم عصبی و قدرت عضلات شما محافظت می کند و همچنین به حفظ تعادل آب بدن نیز کمک می نماید.

کشمش برای سلامتی

کشمش برای سلامتی

بیشتر بخوانید: روزانه 7 عدد مویز سیاه برابر است با افزایش قدرت حافظه

آیا خوردن کشمش به تنظیم قند خون شما کمک می کند؟

خوردن کشمش بعد از غذا، باعث تنظیم قند خون می شود. در یکی از مطالعات انجام شده، محققان ۱۰ شرکت کننده سالم، چهار مرد و شش زن را ارزیابی کردند تا ببینند کشمش چه تاثیری بر کنترل قند خون دارد. شرکت کنندگان طی یک دوره ۲ تا ۸ هفته ای، چهار وعده صبحانه مصرف کردند؛ آنها برای دو وعده نان سفید و دو وعده ی دیگر کشمش خوردند. محققان میزان گلوکز و انسولین آنها را دو ساعت پس از هر وعده غذایی کنترل کردند. آن ها دریافتند که شرکت کنندگان پس از مصرف وعده های غذایی کشمش، نسبت به نان سفید، گلوکز و انسولینشان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

خرید مویز سردشت

این یافته ها باعث شد محققان به این نتیجه برسند که کشمش می تواند تاثیر مثبتی بر کنترل قند خون داشته باشد.

شاخص گلوکز چیست؟

شاخص گلوکز اساسا مقیاسی است که کربوهیدرات ها را با توجه به سرعتی که قند خون را افزایش می دهند رتبه بندی می کند.

مهم است که بدانید کشمش در شاخص گلوکز در چه جایگاهی قرار می گیرد. برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، مصرف غذاهای دارای شاخص گلوکز پایین یا متوسط می تواند به کنترل قند خونشان کمک کند و در نهایت برای دیابت آن ها مفید باشد.

کشمش برای سلامتی

کشمش برای سلامتی

شاخص گلوکز برای کشمش یا مویز

توجه داشته باشید که میوه ها به دلیل داشتن فیبر و فروکتوز، معمولا از نظر شاخص گلوکز پایین هستند. اما برخی از میوه ها، مانند کشمش، رتبه متوسط دارند. این به هیچ وجه نشان نمی دهد که نمی توان کشمش خورد. اما باز هم مهمترین چیز این است که آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

برخی دیگر از میوه ها نیز دارای شاخص گلوکز متوسط هستند، از جمله زغال اخته شیرین، خرما، خربزه و آناناس. اگر تصمیم دارید که به عنوان میان وعده کشمش بخورید، حتما مقدار آن کم باشد و فقط برای یکی از میان وعده هایتان در روز آن را مصرف کنید.

طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دو قاشق غذاخوری کشمش حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد، پس بیش از این مقدار برای میان وعده ی خود مصرف نکنید.

از آنجایی که این مقدار کشمش شما را سیر نمی کند می توانید مقداری انگور هم به وعده غذایی یا میان وعده خود اضافه نمایید.

در مقایسه با کشمش، خوردن انگور بهتر است؛ از آنجایی که فرآیند خشک کردن، قند را در کشمش متمرکز می کند، انگور قند کمتری دارد و از نظر شاخص گلوکز پایین تر است.

شاخص گلوکز برای کشمش یا مویز

شاخص گلوکز برای کشمش یا مویز

نکات غذایی که افراد دیابتی باید بدانند!

مهم است که همه، خصوصا افرادی که مبتلا به دیابت هستند، میوه را در وعده های روزمره خود بگنجانند تا رژیم غذایی سالمی داشته باشند. تغذیه سالم به بهبود سلامت کلی بدن کمک می کند و باعث می شود وزن متناسب و ایده آل باقی بماند، انرژی بدن حفظ شود و فرد احساس شادابی و نشاط کند.

یک برنامه غذایی سالم شامل مقدار مناسبی میوه، سبزی، غلات سبوس دار و شیر کم چرب یا بدون چربی می باشد؛ همچنین باید حاوی میزان کافی پروتئین های بدون چربی، مانند ماهی، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لوبیا باشد.

حتما میزان مصرف سدیم و قند اضافی خود را محدود کنید. هنگام خرید انواع میوه های کنسرو شده، آب میوه ها و چاشنی ها توجه کنید که روی برچسب آن ها قند اضافی ذکر نشده باشد.

اگرچه اشکالی ندارد هر چند وقت یکبار شیرینی جات مصرف کنید، اما خوردن شکلات، کیک و شیرینی را محدود نمایید، چون قند خون را بالا برده و تناسب اندامتان را از بین می رود.

مدیریت میزان غذای مصرفی نیز بسیار مهم است. باید حواستان باشد که بیش از حد غذا نخورید، چون باعث افزایش وزنتان می گردد.

کشمش یا مویز

کشمش و دیابت

برای مدیریت مقدار غذایی که می خورید می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. برای منزلتان، بشقاب های کوچک تر بخرید.
  2. در طول روز میزان غذای کمتری مصرف کنید.
  3. به جای سه وعده غذای سنگین، پنج وعده غذای سبک میل کنید.

افراد دیابتی چه زمانی باید با یک متخصص مشورت نمایند؟

  • برای کنترل دیابت، باید همیشه از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کرده و به چیزهایی که می خورید توجه کنید. اگر داروی دیابت مصرف می کنید، اما هنوز در کنترل قند خون خود مشکل دارید ممکن است مشکل از رژیم شما باشد.
  • اگر دیابت به درستی مدیریت نشود می تواند منجر به عوارض زیادی، از جمله آسیب عصبی، آسیب کلیه، آسیب پا و بیماری قلبی عروقی (حمله قلبی و سکته مغزی) گردد.
  • اگر نمی دانید چه چیزهایی باید بخورید، به مراکز خدمات بهداشتی درمانی مراجعه کنید. آنها شما را به یک متخصص تغذیه یا دیابت ارجاع می دهند که می توانند به شما برنامه غذایی متناسب با دیابت بدهند.

بهترین جایگزین قند برای بیماران دیابتی

دیابت درمان ندارد این بیماری تنها به وسیله رژیم و مصرف دارو کنترل می شود و بهترین راهکار و درمان برای بیماری دیابت پیشگیری از ابتلای به آن است. افراد تا سن 30 سال در خوردن مواد قندی آزاد هستند به شرطی که در کنار مصرف مواد قندی حتما ورزش کنند. محدودیت جدی برای آنها وجود ندارد.

ورزش بهترین وسیله برای کنترل قند خون است افراد بالای 30 سال ضرورت دارد تا در کنار ورزش برای کنترل بهتر قند خون از محصولات با قند رژیمی استفاده کنند و همچنین مصرف قند خود را به حداقل برسانند.

بهترین قند طبیعی قند موجود در مویز و توت خشک و انجیر خشک، خرمای خشک هستند. سعی کنید در برنامه غذایی روزانه خود این مواد طبیعی را جایگزین قند و شکر کنند تا از ابتلا به دیابت در امان بمانید.

بهترین جایگزین قند برای بیماران دیابتی

بهترین جایگزین قند برای بیماران دیابتی

مواد معدنی موجود در کشمش و مویز

مواد معدنی مانند فسفر و پتاسیم در کشمش و مویز  وجود دارد. وزن تقریبی هر کشمش: بین نیم تا یک گرم است . وعده توصیه شده برای مصرف کشمش و مویز باید حداکثر 15 کشمش ریز یا 10 مویز در هر وعده می باشد.

نحوه مصرف کشمش و مویز برای دیابت

برای مصرف کشمش و مویز بیش از 20 گرم در روز توصیه نمی‌شود کشمش ها تنوع زیاد دارند، اما در واقع  کشمش‌ها و مویزها هر چند از نظر ظاهری با هم تفاوت‌ دارند اما از نظر تغذیه‌ای تفاوت‌ها چندان زیاد با هم ندارند، اما میزان کالری مویز حدود 10 درصد بیشتر از کشمش است.

آیا مویز برای دیابت خوبه؟

بیشتر قند مویز، از نوع فروکتوز است که این قند برای جذب در بدن به انسولین نیاز ندارد، از قدیم به خصوص در افراد دیابتی  به جای قند مصرف کشمش و مویز مرسوم بوده است. اکنون در سال های اخیر عنصر کروم که در ترکیبات انگور و فرآورده های آن متنند مویز و کشمش  یافت شده است که این عنصر موجب کاهش قند خون می شود.

آیا مویز برای دیابت ضرر داره؟

مویز با وجود اینکه به دلیل کروم و فروکتوز برای افراد دیابتی خوب است اما قندهای دی ساکارید  نیز دارند که احتمال دارد برای افراد دیابتی ایجاد مشکل کند. به همین دلیل افرادی که دارای بیماری دیابت هستند سعی کنند قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند و از زیاده روی در خوردن مویز و کشمش خودداری کنید.

مویز برای دیابت

کشمش و دیابت

نام دیگر انگور سیاه چیست؟

نام دیگر انگور سیاه انگور شانی  است که دارای دانه‌های گرد و درشت و تیره به رنگ زرشکی – بنفش است. این انگور در مقایسه با انگورهای دیگر پوست کلفتی دارد که سرخ مایل به سیاهی است و گوشت آن نیز سرخ و سفت است.

حکم ترشی انگور

انگور و خرما و امثال آن مواد اولیه سرکه هستند در ابتدا تبدیل به شراب شده و نجس می باشند  و بعد از مدتی به سرکه تبدیل خواهد شد پاک شده و این مواد دیگر هرچه بماند تبدیل به شراب نخواهند شد و نجس نمی شوند .بنا بر این ترشیجاتی که از سرکه تهیه شده است هر چند سالها باقی بماند و بوی الکل یا حتی بوی شراب بگیرد با ماندن و کهنه شدن نجس نخواهد شد.

مصرف انگور برای چه کسانی مضر است؟

انگور دارای خواص بیشماری است با این وجود باید گفت انگور برای کسانی که مبتلا به ترشحات زیاد بینی یا پشت حلق باشند یا دچار نفخ و ریفلاکس معده و آبریزش از دهان داشته باشند، زیان‌آور است و موجب تشدید این علایم می‌شود.

طبع انگور

انگورها انواع مختلفی دارند و طبع انگورها هم بسته به نوع آن متفاوت است.

انگور‌ های کشمشی و فخری طبع  گرم دارند  و انگور‌ های عسگری و صاحبی طبع سرد دارند.

با توجه به رنگ انگور هم انگور ‌های زرد و سبزرنگ مزاج‌شان گرم است.

انگور قرمز و سیاه هم برای افرادی که طبعشان سرد است باید مصرف شود

افرادی که مزاجشان گرم است باید برای خوردن انگورهای قرمز احتیاط کنند.

فصل انگور سیاه

انگور سیاه هر سال از نیمه دوم شهریور آغاز می شود و تا اواخر مهر ادامه دارد. انگور سیاه سردشت 8 نوع دارد و مهمترین آن شامل رقم طایفی، سه رقوله، مام برایم و انگوت است.

فصل انگور سیاه

فصل انگور سیاه

انگور سیاه باغات سردشت علاوه بر خرید واحدهای تولید کنسانتره به صورت تازه خوری مصرف می شود  و بخشی از انگور سردشت به شهرهای استان و بخشی دیگر به کشور عراق صادر می شود و 2 درصد آن نیز به شربت و دوشاب و مویز تبدیل می شود.

انگور سیاه سردشت به دلیل سازگاری با اقلیم منطقه به صورت دیم و بدون استفاده از سموم کشاورزی تولید می شود. انگور سیاه سرشار از ویتامین ها و مقادیر زیادی منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم دارد.

نتیجه گیری

اگر مبتلا به دیابت هستید ممکن است دوستان و نزدیکان شما بگویند که نمی توانید کشمش یا سایر میوه ها را بخورید. اما میوه ها منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی زیادی هستند. بسیاری از میوه ها نیز شاخص گلوکز پایین یا متوسطی دارند، به این معنی که شما می توانید و نیاز دارید که این غذاها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و متعادل خود مصرف کنید.

خرید مویز سردشت

نکته اصلی در خوردن و لذت بردن از کشمش، زیاد نخوردن آن است. مدیریت قند خون برای جلوگیری از عوارض دیابت بسیار مهم است. اگر نمی دانید برای داشتن رژیم غذایی سالم چه غذاهایی باید بخورید یا به کمک نیاز دارید، به مراکز خدمات درمانی، متخصص تغذیه یا دیابت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound
Call Now Button
بررسی سبد خرید