در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با شماره 09146228241 تماس حاصل نمایید

0
سماق سردشت

سماق (ویکی پدیا) احتمالاً یک بار طعم این میوه ی خوشه ای را که در مناطق کوهستانی خاصی از کشور خصوصاً در شهرستان سردشت را به عنوان چاشنی غذا یا همراه غذایی همچون کباب که طعم آن ترش است را چشیده باشید. و اگر تاکنون اینکار را نکرده اید و با خواص سماق برای سلامتی آشنا نیستید پیشنهاد می کنیم حتماً این مقاله را که در مورد یکی از مرغوبترین سماق های دنیا یعنی سماق سردشت است را بخوانید.

این درختچه در سردشت، تبریز، رودبار و کشورهای خاورمیانه رشد می کند و خواص متعددی دارد، به طور مثال برای دندان درد مفید است و اشتها را تحریک می‌ کند. لثه را تقویت و از خون‌ریزی معده جلوگیری می‌ کند. به دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک‌کننده معده می‌باشد. همچنین سماق برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

""</p

و همچنین در یونان باستان از چوب درختچه ی سماق برای رنگ آمیزی پارچه های ابریشمی استفاده می شده است و در کشور ایتالیا از این آن برای رنگ دادن به چرم نیز استفاده شده‌ است.

سماق چیست؟

گیاه سماق بصورت درختچه یا درخت های کوچکی هستند که ارتفاع آنها معمولاً 3 الی 5 متر می باشد که ساقه یا تنه متعدد، دارای شاخه های فراوان و منشعب به رنگ متمایل به سفید است. برگ محصول شانه ای بوده و از 5 الی 7 جفت برگچه پوشیده از کرک و بدون دمبرگچه، بیضی با دندانه های نامنظم در حاشیه، روی برگ سبز مات و زیر برگ روشنتر و در پائیز برگها سرخ و یا حنایی می شود و هر برگچه آن در حدود ۳ الی ۷ سانتیمتر طول دارد.

گل بسیار کوچک، سبز فام، نر ماده و تک جنس، مجتمع در خوشه های مرکب، انتهایی و متراکم و حنایی رنگ است و در حدود 10 سانتی متر طول دارد. میوه سماق به صورت شفت کرکدار، مدور، قلوه ای شکل و نافدار که رسیده آن به رنگ سبز متمایل به زرد و یا قرمز رنگ می باشد.

آب و هوای گرم و خشک را می پسندد، گیاهی نور پسند بوده و غیر مقاوم به سایه است، مقاوم به آفات و امراض بوده، اگر در اثر کم آبی خشک شود با مختصر رطوبت ایجاد پاجوش می کند و در صورت سرمازدگی ساقه های جدید ایجاد می کند. روش های تکثیر این درختچه به صورت پاجوش، بذر و قلمه ساقه و ریزوم بوده، بهترین روش پا جوش است که در پاییز یا آخر زمستان پا جوش را با ریشه از گیاه مادر جدا کرده و در محیط جدید کشت می کنند.

سماق

سماق قرمز چون پوسته بیشتری دارد، رنگ آن روشن‌ تر و مرغوب‌ تر است. این محصول نواحی دیگر تیره‌ تر بوده و مرغوبیت پایین‌ تری دارند. همچنین در صورتی که دانه گیاه را از سماق جدا و پودر کنند رنگ سماق تیره‌ تر شده و مرغوبیت آن کاهش می‌ یابد. اما اگر پوسته رویی‌ اش جدا و پودر شود رنگ آن روشن‌ تر شده و مرغوب‌ تر خواهد بود. این محصول دارای انواع مختلفی از جمله، سماق صمغی، آمریکایی و معمولی است.

فرق بین سماق قهوه ای و سماق قرمز

سماق مملو از تانن، دارای اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید تانیک است. از نظر تفاوت غذایی هیچ تفاوتی باهم ندارند فقط سماق قرمز ترشی بیشتری دارد. سماق وقتی همراه با دانه پودر می شود سرخی آن بیشتر می شود و در صورتی که هسته آن گرفته شود رنگ آن تیره تر می شود.

 خواص سماق قهوه ای

سماق در هر دو نوع خواص زیادی دارد از جمله خواص سماق قهوه ای می توان به از بین بردن تب و اسهال و کمک به بیماری های قلبی و عروقی و همچنین برای کاهش چین و چروک پوست و… اشاره کرد.

فواید سماق قرمز

سماق قرمز نیز مانند سماق قهوه ای دارای فواید و خواص بیشماری برای سلامتی است از جمله خواص آن را می توان در لاغری و کاهش وزن ذکر کرد.

برای اینکه بیشتر با خواص سماق آشنا شوید پیشنهاد می کنم مقاله خواص سماق را مطالعه نمایید.

چای سماق

سماق به عنوان یک ماده طبیعی ضد التهاب شناخته می شود که به مبارزه با اختلالات مختلف، مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. دمنوش سماق غنی از ویتامین C است که به جوانسازی پوست و مو کمک میکند. دمنوش سماق همچنین برای افراد مبتلا به دیابت بسیار موثر استو و در خونریزی رحم و التیام بخشی درد در زمان پریدی بسیار موثر است.

طرز تهیه شربت سماق

  • 2 فنجان آب
  • 2 فنجان شکر
  • 3 قاشق غذاخوری سماق آسیاب شده

"شربت

دستورالعمل ها

آب و شکر را در یک قابلمه کوچک ترکیب کنید. روی حرارت متوسط ​​گرم کنید ، گاهی اوقات هم بزنید ، تا شکر حل شود.

اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود. سماق را اضافه کنید ، هم بزنید تا ترکیب شود و به مدت 5 دقیقه دم کنید.

مواد به دست  آمده را از صافی عبور دهید.

شربت سماق را می توان تا 5 روز در ظرف در بسته در یخچال نگهداری كرد.

تاثیر سماق در درمان اسهال

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که سماق در درمان بیماری های گوارشی بسیار موثر است و همچنین خاصیت ضد اسهال دارد. برای درمان اسهال سماق را باید به صورت خام مصرف کرد.

علائم و نشانه‌های فرد اسهال

فردی که دارای اسهال شده است ممکن است علائم خفیف تا شدید داشته باشد فرد مبتلا در اسهال خفیف ممکن است حالت عمومی خوبی داشته باشد اما بیماران مبتلا به اسهال شدید دچار تب و شکم درد شدید بوده و 20 بار در روز دفع ادرار داشته باشند. مصرف سماق برای بیمارانی که اسهال دارند می تواند اسهال را بند آورد.

  • دلایل بروز اسهال:
  • سرماخوردگی
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • یک عفونت ویروسی
  • مسمومیت
  •  انواع خاصی از عمل جراحی
  • غذایی
  • آب آلوده
  • تعدادی از بیماری‌های دستگاه گوارش

تمام خواص سماق و فواید سماق

سماق با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد از عمل رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند. رادیکال های آزاد نقش مهمی در بروز انواع سرطان دارند. بنابراین آنتی اکسیدان ها ی موجود در سماق از بروز سرطان ها جلوگیری می کنند. سماق از بروز عوارض مختلف در افراد دیابتی جلوگیری می کند و همچنین باعث کاهش وزن می شود و همچنین برای بیماری های قلب و حتی تسکین درد بسیار موثر است.

برای پی بردن  بیشتر به خواص سماق مقاله خواص سماق را نیز مطالعه نمایید.

سماق کوهی

سماق کوهی در مناطق کوهستانی به صورت خودرو رشد می کند. سماق سردشت در کوههای سردشت و به صورت ارگانیک رشد می کند و در فصل پاییز برداشت شده و خشک می شود و بعد به صورت پودر به عنوان ادویه به فروش می رسد.

سماق کوهی

سماق کوهی

مقدار مصرف سماق در روز چقدر است؟

مصرف سماق  یک تا دو بار به در روز  باعث کاهش کلسترول و فشار خون می شود. در این صورت می توان سماق را در هر وعده غذایی می توان مصرف کرد اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد. سماق را می توان با انواع سالاد ها مصرف کرد و یا با غذاهای سرخ کردنی مانند سیب زمینی و گشت و ماهی و همچنین انواع کباب مصرف کرد.

مضرات سماق

سماق تازه به هیچ وجه قابل خوردن نیست و باید حتما خشک شود. بعد مصرف شود چون سماق تازه باعث مسمومیت می شود. همچنین مصرف بیش از حد سماق نیز باعث مسمومیت می شود. مصرف بیش از حد برای افراد لاغر می تواند باعث کاهش وزن بیش از حد شود.

مضرات سماق قهوه ای

سماق قهوه ای خود دارای خواص بیشماری است. اما این ادویه نیز مانند همه مواد دیگر نباید در مصرف آن زیاده روی کنیم چون باعث مسمومیت می شود. و همچنین نباید به صورت خام مصرف شود. و باید حتما خشک شود. و برای افرادی هم که معده حساسی دارند توصیه نمی شود.

طبع سماق گرم است یا سرد؟

مزاج یا طبع سماق سرد و خشک است و این ادویه برای افراد گرم مزاج بسیار مفید می باشد.

شستن سماق

دانه های سماق را نباید بشوریم چون طمع خود را از دست می دهد و برای شستن آن باید سماق را در ظرف آبی بریزیم تا گرد و غبار آن پاک شود و بلافاصله آن را مصرف کرده یا روی یک پارچه تمیز بریزید و بعد سماق را خشک کرده و پودر کنید.

خواص هسته سماق

هسته سماق  یک آنتی اکسیدان قوی است. که برای مبارزه با عفونت های قارچی کاربرد دارد. هسته سماق همچنین برای دیابت مفید است. این ماده طبیعی با ارزش با میکروب ها مبارزه می کنید و ادرار اور است. با سرطان مبارزه می کنید و برای سلامتی زنان مفید است. از پوکی استخوان جلوگیری می کند و چای آن ضد التهاب است. و همچنین برای التیام درد ماهیچه ها مفید است.

سماق دارای خواص متعددی است که برای سلامتی انسان بسیار مفید می باشد و شما را به استفاده از این میوه ی ترش دعوت می کنیم. از جمله خواص سماق برای سلامتی انسان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص سماق در درمان بیماری ها

یکی از خاصیت های سماق این است که می تواند باعث کاهش تب شود و برای بیماری های همچون آرتروز سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار عالی بوده و می تواند در درمان این بیماری ها شما را شگفت زده کند. همچنین شما می توانید آنرا جوشانده و برای کاهش گلو درد آنرا غرغره کنید. شما می توانید برای جلوگیری از عفونت زخم ها و التیام آنها از این میوه استفاده کنید.

شما می توانید با مخلوط کردن عصاره سماق با آب باکتری های میوه و سبزیجات را به دلیل دارا بودن متیل گالیک اسید که با باکتری های سالمونلا مبارزه می کنند را از بین ببرید.

سماق

قارچ آسپرژیلوس که باعث عفونت ریه ها و دیگر اعضای بدن می شود را می توان با دانه های سماق که ضد این قارچ هستند را از بین ببرید.

خبر خوب برای کسانی که از مشکل دیابت و چاقی رنجی می برند این است که به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد از تشکیل هموگلوبین اضافی و همچنین از فرآیند ترکیب شدن گلوکز با پروتین های حیاتی بدن جلوگیری کرده و برای افراد دیابتی بسیار مفید می باشد.

جهت تسكین درد دندان كمی از صمغ سماق را در سوراخ دندان بگذارید. همچنین ماليدن سماق به دندان براي تقويت و استحكام لثه ها مفيد است و مضمضه خيس كرده سماق در آب نيز براي زخم دهان و تقويت لثه ها مفيد است. مضمضه با آب سماق درد دندان را تسکین و پاشیدن پودر آن لثه را تقویت می‌ نماید.

مصرف سماق در بارداري

یکی از روش های درمانی که طب سنتی ایران برای کنترل تهوع در زمان بارداری و تقویت معده سفارش می‌ کند، این است که  زنان باردار باید به مدت 2 روز خوردن غذا به شیوه همیشگی را ترک کرده و به جای آن یک سیخ کباب کوبیده به همراه انار دانه خشک و سماق آسیاب شده، میل کنند.

در این حالت زنان باردار پودر آسیاب شده انار دانه خشک و سماق را باید به گونه‌ ای روی کباب بپاشند، که سطح آن را کاملاً بپوشاند و آن را میل کنند تا حالت تهوع آنها برطرف شود.

مصرف سماق در بارداري

مصرف سماق در بارداري

سماق سردشت:

سطح زیر کشت باغات سماق شهرستان به طور تقریبی 800 هکتار بوده که 750 هکتار آن باغات بارور و 50 هکتار آنرا باغات نهال می باشد و سالیانه به طور میانگین 800 تن با عملکرد یک تن در هکتار از باغات سماق سردشت برداشت می شود.

باغات سماق سردشت به صورت دیمی بوده و در زمين های شيب دار پرورش داده می شوند. با توجه به شرایط توپوگرافی و میزان بارندگی مناسب در سردشت برداشت اين محصول ارگانيک هر سال نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری دارد.

این محصول علاوه بر مصرف داخلی سردشت به سایر شهرستان های همجوار و همچنین سایر استان ها از جمله همدان و اصفهان صادر می شود.

برداشت سماق:

برداشت سماق همه ساله از نیمه دوم مرداد ماه شروع و تا نیمه ی اول شهریور ماه ادامه می یابد و در طول برداشت این محصول با توجه به 800 هکتار سطح زیر کشت این محصول برای بیش از 3 هزار نفر به صورت فصلی زمینه اشتغال فراهم می شود.

محصول سماق سردشت به دلیل اینکه به صورت پاجوش می باشد و از هیچ نوع سموم و کود شیمیایی استفاده نمی گردد محصولی کاملاً سالم، ارگانیک و دارای رنگی زیبا با طعمی مطبوع می باشد. سماق سردشت از سماق های بسیار مرغوب کشور به شمار می آید که جرات می توان گفت در هیچ جای استان و کشور چنین محصول با کیفیت با چنین سطحی برداشت نمی شود.

"برداشت

برای برداشت سماق از باغات مورد نظر صاحبان باغ از اعضای خانواده ی خود و یا با گرفتن کارگر اقدام به برداشت می کنند و در طول این فرآیند محصول چیده شده را داخل گونی های می گذارند و بعد از اینکه برداشت محصول بصورت کلی به اتمام رسید و داخل گونی های بزرگ رفت، در محلی دشت مانند که برای جدا کردن چوب و قسمت های زیادی از آن را که تعیین شده می روند و با چوب های بزرگی که در دست دارند شروع به کوبیدن گونی ها می کنند.

در پایان درب گونی ها را باز کرده و آن را الک کرده و به کارگاه های فرآوری و بسته بندی به شهر های دیگر ارسال و یا بصورت فله ای به ویترین و انبار های بازاریان وارد می شود. و شما می توانید برای خرید سماق این محصول با ارزش را به صورت کاملاً ارگانیک از فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک سردشت کالا با تضمین کیفیت خریداری کنید و از خواص سرشار و طعم فوق العاده آن بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:

خواص سماق برای بیماری یبوست

خواص سماق برای لاغری

سماق قرمز سردشت

عسل سماق

 

4 دیدگاه
  • دکتر موید
    6:35 بعد از ظهر, 28 فروردین 1401

    در این مقاله چند بار کلمه مصمومیت امده مان اشتباه می باشد و صحیح ان کلمه مسمومیت باید بوده باشد

    • gh.darvishani darvishani
      12:45 بعد از ظهر, 29 فروردین 1401

      سلام دوست عزیز ممنون از دقتتون ویرایش شد.

  • ثریا احمدی
    9:15 قبل از ظهر, 17 خرداد 1401

    سلام هسته سماق برای چی خوبه؟

    • admin
      10:38 قبل از ظهر, 25 خرداد 1401

      سلام دوست عزیز هسته سماق یک آنتی اکسیدان قوی است و خواص ضد سرطانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound
بررسی سبد خرید
میتونم کمکتون کنم؟