در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با شماره 09146228241 تماس حاصل نمایید

0
انگور سیاه پاییزی سردشت

انگور سیاه محبوب‌ ترین میوه‌ تابستانه و پاییزی است که علاوه بر داشتن خواص فراوان برای سلامتی، بسیار خوشمزه و آبدار است. در کشور ما سالانه سطح زیادی زیر کشت انواع انگورها می‌ رود که اگر اطلاعاتی در مورد ارقام مختلف انگور بومی ایران داشته باشید، حتما با نام انگور سیاه یا انگور شانی سردشت آشنا هستید و آوازه این انگور را شنیده اید و یا حداقل یکبار آنرا خورده اید. انگور سیاه سردشت از پرطرفدارترین انگورهای ایرانی است که در نقاط مختلفی از کشورمان کشت و پرورش داده می‌شود، اما سراغ بهترین کیفیت آن را باید از کشاورزان و باغات شهرستان سردشت گرفت. در ادامخ شما را با مشخصات انگور سیاه و خواص انگور سیاه (شانی) آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید شاید قسمت شد و انگور سفارش دادید.

 

انگور سیاه سردشت

انگور سیاه سردشت

انواع انگور پاییزی

به طور کلی می‌ توان گفت بیش از 20000 نوع انگور در سراسر جهان وجود دارد که تعدادی از آنها وحشی و تعدادی اهلی شده و توسط انسان پرورش داده می‌ شوند. در ایران نیز انواع متعددی از این انگورها وجود دارند که اغلب آنها توسط کشاورزان و باغداران پرورش داده می‌ شوند. این ارقام از لحاظ طعم، خواص، و ویژگی‌ های ظاهری از جمله رنگ، اندازه و فرم حبه‌، سایز خوشه، و مقدار محصول با هم تفاوت‌ های کلی دارند.

برخی از ارقام محبوب‌ انگور در ایران 

قلمه‌ ای که برای کاشت استفاده می‌ کنید، باید از ارقام مطلوبی باشد که سریع‌ تر به ریشه‌ زایی برسند. و یا اینکه از قلمه‌ هایی استفاده شود که در صورت ریشه‌ دار شدن در زمان طولانی‌ تر ابتدا در خزانه کشت شود یا اینکه در زمان زودتر از موعد فصل رویش، این ریشه‌ دار شدن انجام پذیرد.

درخت انگور یا مو را می‌ توانید در محیط‌ های معتدل به صورت دیم و با آب باران پرورش دهید اما در محیط‌ های کمی خشک باید آن را آبیاری کرد تا محصول کافی از انگور بدست بیاید. برای تهیه‌ ی یک باغ انگور توصیه می‌ شود فواصل درخت‌ ها از هم حدود 50-40 سانتیمتر باشد و برای هرکدام یک گودال 30-20 سانتیمتری در زمین ایجاد کنید.

انواع انگور پاییزی

انواع انگور پاییزی

اکثر مواقع برای کاشت مو در سطح وسیع از ارقام مورد نظر انگور قلمه‌ هایی تهیه شده و در خزانه یا گلخانه به منظور تولید ریشه با هورمون یا بدون هورمون ریشه‌ دار می‌ شوند. سپس در فصل پاییز یا اوایل فصل رویش به باغات مناسب منتقل شده و در جای اصلی خود کاشته می‌ شود. توجه داشته باشید که سله شکنی و وجین کردن یا کندن علف‌ های هرز باید مرتباً انجام شود تا نهال انگور قوی‌ تر شود.

برای مراحل داشت یا پرورش نهال این میوه تا تبدیل شدن به درخت بالغ و میوه‌ دهی، در فصل بارندگی مانند پاییز و زمستان هفته‌ ای دوبار و در فصل خشکی مانند تابستان هفته‌ ای دو تا سه بار آن را آبیاری کنید. البته در صورت امکان برای صرفه‌ جویی در آب بهتر است از سیستم آبیاری قطره‌ ای استفاده کنید.

در صورت نیاز می‌توان در مراحل مختلف داشت از کود دهی برای تقویت درخت و از آفت‌ کش برای رفع آفات آسیب زننده استفاده نمود.

 

فراورده‌های تولید شده از انگور سیاه و انگور شانی

از میوه انگور می توان فرآورده های مختلفی بدست آورد که به مهم ترین آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

غوره و آبغوره:

غوره به طور معمول طبیعتی سرد و تر دارد و برای درمان بیماری‌ هایی که از گرمی حاصل می‌ شود به کار برده شده است. آب غوره نیز خواص درمانی متعددی دارد که برخی از آن‌ها را ذکر می‌ کنیم.

غوره و آبغوره

غوره و آبغوره

خواص آبغوره:

خوردن آب غوره به صورت هفتگی، عملکرد دستگاه گوارش و کیسه‌ی صفرا را بهبود می‌ بخشد. هم‌چنین قرقره کردن آن در گلو و مالش آن بر لثه‌ ها، باعث رفع بوی بد دهان که از گرمی حاصل شده است می‌ شود. گفته می‌ شود که برای بند آمدن خون دماغ، مکش آبغوره در بینی به طرز موثری مفید خواهد بود.

از خواص معجزه‌ سای دیگر برای غوره به درمان سردردی که از غلبه‌ ی خون و حرارت ایجاد شده، رفع بوی بد عرق و رفع جوش‌ های روی پوست بدن اشاره می‌ شود. برای این هدف می بایست غوره را خشک کرده و همراه با هسته‌ هایش بکوبید تا پودری نرم حاصل شود، سپس پودر را در محل مورد نظر به شکل ضماد استفاده کنید.

میل کردن آبغوره به صورت ناشتا برای دیابت یا مرض قند بسیار مفید است و از چاقی مفرط نیز جلوگیری می‌ کند. گفته می‌ شود که اگر آبغوره را هر روز به تمام بدن به خصوص پشت کمر و شکم و پاها مالش داده و پس از مدتی با آب گرم شسته و با حمام آفتاب همراه شود، کم‌ خونی را درمان می‌ کند.

مویز یا کشمش سیاه

طبیعت مویز سرد و خشک است. مویز از خشک کردن انگور سیاه سر دشت پاییزی حاصل شده و برای کبد و پاکسازی ریه‌ ها بسیار مفید است. این خشکبار مغذی دستگاه گوارش و به خصوص معده را در هضم غذا تقویت می‌ کند و برای افراد سرد مزاج یک محرک قوای جنسی خواهد بود.

مقاله مرتبط: با خواص مویز سیاه سردشت [8 خاصیت] هیچوقت بیمار نمی شوید!

گفته می‌ شود که اگر به مدت چهل روز پشت سرهم، روزی حداقل هفت عدد مویز را به صورت ناشتا در صبح‌ ها میل کرده و خوب بجوید، هوش را زیاد می‌ کند. همچنین مویز برای رفع سنگ مثانه و کلیه مفید عمل می‌ کند.

مویز یا کشمش سیاه

مویز یا کشمش سیاه

کشمش سفید

کشمش‌ ها برای تسکین عطش بیش از حد در فصول مختلف و بالاخص در تابستان برای کاهش حرارت بدن مفید هستند. اگر شما یا فرزندانتان بی‌ اشتها هستید، برای افزایش اشتها پیشنهاد می‌ شود که هر شب مقداری کشمش سبز را در آب خیسانده و صبح‌ ها به صورت ناشتا میل کنید.

کشمش‌ ها عمدتاً در بین انواع آجیل‌ ها، به عنوان جایگزینی سالم برای مصرف انواع شیرینی‌ جات به کار برده می‌ شوند که ضمن تامین قند مورد نیاز بدن شما، از زیاده‌ روی در مصرف شکر و فرآورده‌ های بسیار شیرین جلوگیری می‌ کنند. از برخی کشمش‌ ها نیز برای آشپزی یا تهیه‌ ی کیک و شیرینی استفاده می‌ شود.

کشمش سفید

کشمش سفید

شیره‌ی انگور

این خوراکی که دبس یا دوشاب نیز نامیده می‌ شود، برخلاف کشمش و غوره، طبیعتی گرم و تر دارد، بنابراین افراد بیشتری می‌ توانند از آن استفاده کنند. شیره‌ی انگور حاوی ویتامین‌ های A, B, C است و برای بدن به خصوص در مصرف به عنوان صبحانه بسیار مغذی است.

از شیره‌ ی آن معمولاً در درمان کم‌ خونی استفاده می‌ شود، زیرا قدرت قابل توجهی برای تولید خون تازه و عاری از مواد زائد دارد. هم‌چنین تا حدودی وزن بدن و حجم عضلات فرد را افزایش می‌ دهد. این خوراکی را برای نرم‌ کردن حلق و کاهش التهاب آن در فصول سرد سال نیز می‌ توان استفاده کرد. شیره‌ ی انگور خواص بسیاری برای سلامتی دارد که در این متن نمی‌ گنجد.

آب انگور

از آب انگور پاییزی نیز به عنوان یک نوشیدنی پر خاصیت یاد می‌ شود. از جمله این که از تولید تومورهای سرطانی در بدن جلوگیری می‌ کند. همچنین برای سالم ماندن قلب و جلوگیری از ایجاد انسداد یا لخته در رگ‌ های خونی مفید است.

آب آن که مخلوط با سایر آبمیوه‌ ها در کارخانه‌ها تولید و عرضه می‌ شود، به پایین نگهداشتن فشار خون، کاهش وزن، جلوگیری از پیری، رفع سرفه و برطرف کردن رفلکس معده (ترش کردن) کمک می‌ کند.

سرکه انگور

طبع سرکه‌ ی انگور سرد و خشک بوده و بیشترین محبوبیت را برای تهیه‌ ی انواع ترشیجات دارد. سرکه‌ ی انگور را سرشار از انواع ویتامین ها و املاح معدنی می‌ دانند، هم‌چنین با طعم ترش برای ترشح اسید معده و هضم آسان‌ تر غذا مفید خواهد بود.

استفاده‌ ی مداوم از سرکه‌ ی انگور سبب رقیق شدن خون شده و به تجزیه و دفع چربی‌ ها کمک شایانی می‌ کند. بعلاوه می‌ توان گفت که این مایع پرخاصیت، برای کاهش کلسترول بد خون نیز موثر است.

سرکه انگور

سرکه انگور

از انگور برای طعم‌ دهی به فرآورده‌ های دیگری مانند ژله، پاستیل، آبنبات‌ ها و … نیز استفاده می‌ شود.

معرفی انگور سیاه و انگور شانی سردشت

انگور سیاه یا انگور شانی سردشت از بهترین نمونه‌ های ایرانی به شمار می‌ رود، زیرا بطور طبیعی در اقلیم کوهستانی شهرستان سردشت کشت‌ شده و با آن محیط کاملاً سازگاری دارد.

در باغات شهرستان سردشت، انگور سردشت را  به صورت دیم کشت کرده و پرورش می‌ دهند. قابل ذکر است که به دلیل مرغوبیت گیاه و سازگاری با محیط، از هیچ‌ گونه هورمون و کود شیمیایی در کشت آن استفاده نمی‌شود و این موضوع، انگور سیاه سردشت را به یکی از محبوب‌ ترین محصولات ارگانیک برای مردم ایران تبدیل کرده است.

از دیگر مزیت‌ های این آن می‌ توان به دفع کردن علف هرز به وسیله‌ ی شخم‌زدن و عدم استفاده از سم و علف‌کش‌ های شیمیایی اشاره کرد. کشت این انگور در شرایط دیم، با توجه به بی‌ آبی اخیر کشور، برای تولید محصول و سرمایه‌گذاری بسیار مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود.

انگور سیاه سردشت پاییزی

انگور سیاه سردشت پاییزی

سالانه میزان 35 هزار تن انگور در شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی تولید و به نقاط مختلف کشور توزیع می‌شود. البته مقادیر قابل توجهی از آن نیز به دلیل مرغوبیت به کشورهایی مثل عراق صادر خواهد شد.

خواص انگور شانی و انگور سیاه

انگور سیاه سردشت پاییزی که در فروشگاه سردشت کالا می‌ توانید با اطمینان کامل از کیفیت میوه آن را تهیه کنید، دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی شماست که برخی از آن‌ ها را نام می‌ بریم.

انگور سیاه سردشت پاییزی آبدار و لذیذ، سرشار از انواع ویتامین‌ ها و عناصر مغذی همانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم بوده و از لحاظ داشتن مقایر بالای آهن و فسفر برای عملکرد مغز نیز بسیار مفید خواهد بود.

انگور سیاه سردشت خوشه‌ هایی با حبه‌ های درشت، آبدار و سرشار از قند دارد که در هشت رقم مختلف پرورش یافته و روانه‌ ی بازار می‌شود. از دیگر خواص ویژه‌ی انگور سیاه سردشت می‌ توان اثر آرامش‌ بخش بر اعصاب و افزاینده‌ی شیر مادر، پاکسازی معده و دستگاه گوارش، و رفع چین و چروک پوستی را نام برد.

مصارف انگور سیاه

  • مصرف به صورت تازه‌ خوری
  • تهیه‌ ی کشمش و مویز
  • تولید آب انگور برای کارخانه‌ ها
  • تولید روغن هسته‌ ی انگور
  • تهیه‌ ی شیره
  • تهیه‌ ی باسلوق
انگور سیاه سردشت پاییزی

انگور سیاه سردشت پاییزی

متاسفانه دست دلالان از این محصول نیز کوتاه نیست و اغلب آن را به بهای ناچیز از باغداران خریده و با چندین برابر قیمت در دیگر شهر ها به فروش می‌ رسانند. بنابراین با خرید از محل صحیح عرضه‌ ی انگور سیاه در شهرستان سردشت، می‌ توانید از فروشگاه‌ های معتبری هم‌چون سردشت کالا و کشاورزان زحمتکش به خوبی حمایت کنید. برای تمام مصارف بالا پیشنهاد می‌ شود بهترین انگور سیاه را از فروشگاه اینترنتی سردشت کالا تهیه کنید. در نهایت امیدواریم که با خواص انگور سیاه آشنا شده باشید. اگر تجربه خرید یا استفاده از آنرا دارید لطفا در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

7 دیدگاه
  • ممد
    3:04 قبل از ظهر, 27 مهر 1400

    اینهمه حرف زدید وما هم خوندیم اما اخر دو کلمه ساده روان نگفتید طبع انگورشانی سردشت گرم هست یا سرد لااقل به ایمیلم جوابو بفرستید. فقط بفرمایید گرمه یا سردتشکر

    • aziza moloudi
      11:13 قبل از ظهر, 2 آبان 1400

      افرادی که طبعشان سرد است باید انگور قرمز و سیاه مصرف کنند. اما افراد گرم مزاج و تب دار باید در خوردن انگور‌های قرمز احتیاط کنند.

  • رضا
    3:48 قبل از ظهر, 28 فروردین 1401

    سلام
    آب انگور سیاه بدون مواد افزودنی خراب نمی شود؟

    • gh.darvishani darvishani
      12:47 بعد از ظهر, 29 فروردین 1401

      سلام دوست عزیز آب انگور سیاه برای مدتی بدون مواد نگهدارنده در یخچال خراب نمی شود. اما بیرون از یخچال خراب می شود.

  • علی فیض زاده
    4:15 بعد از ظهر, 25 مرداد 1401

    آیا به صورت خرده فروشی هم انگوردارید

    • admin
      9:44 قبل از ظهر, 6 شهریور 1401

      سلام دوست عزیز برای خرید انگور با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید.

  • محمد
    4:50 بعد از ظهر, 10 اسفند 1401

    ایا شیره انگور زرد فلوراید دارد یا خیر ممنون از سایت عالیتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound
بررسی سبد خرید
میتونم کمکتون کنم؟